†
ћ≤Ќ≤—“≈–—“¬ќ ќ—¬≤“» ≤ Ќј” » ” –јѓЌ»
01135,
м. ињв, проспект ѕеремоги, 10, тел. (044) 486-24-42, факс (044) 236-10-49,
ministry@mon.gov.ua
в≥д ††††27.03.09††††† є† __1/11-1911__ ††††††††††††††††††
в≥д †††††††††††††††† †на є ††††††††††† †††††††††††
††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ћ≥н≥стерство
осв≥ти ≥ науки јвтономноњ
††††††††††††††††††††††††††††††††††††† –еспубл≥ки
рим, головн≥ управл≥нн¤ осв≥ти
≥ науки ƒонецькоњ, Ћьв≥вськоњ обласних та ињвськоњ м≥ськоњ державних
адм≥н≥страц≥й
“ ≈ – ћ ≤ Ќ ќ ¬ ќ
ўодо
сп≥впрац≥ з ¬ерховним ком≥саром ќЅ—™
у
справах нац≥ональних меншин . ¬оллЇбеком
Ќа додаток до листа ћ≥н≥стерства осв≥ти ≥ науки
”крањни в≥д 24 грудн¤ 2008 р. є 1/9-832 пов≥домл¤Їмо наступне.
ќф≥сом ¬ерховного ком≥сара ќЅ—™ у справах нац≥ональних меншин розпочато досл≥дженн¤ стану забезпеченн¤
осв≥тн≥х прав украњнц≥в, ¤к≥ проживають у –ос≥њ, та етн≥чних рос≥¤н в ”крањн≥.
«а попередньою ≥нформац≥Їю ћ≥н≥стерства закордонних
справ ”крањни, украњнську частину згаданого досл≥дженн¤ . ¬оллЇбек
пропонуЇ провести в пер≥од з 20 по 25 кв≥тн¤ ц.р. ¬ерховний ком≥сар ≥ його
експерти (ор≥Їнтовно 5 ос≥б) мають нам≥р в≥дв≥дати ињв, јвтономну –еспубл≥ку
рим, ƒонецьку та Ћьв≥вську област≥.
ќч≥куЇтьс¤, що експертами ¬ерховного ком≥сара
проводитимутьс¤ опитуванн¤ на основ≥ розробленого запитальника (надсилаЇтьс¤
повторно), переданого .¬оллЇбеком в ход≥ свого
останнього в≥зиту в ”крањну в
листопад≥ 2008 р.
. ¬оллЇбек хот≥в би
провести зустр≥ч≥ з головою –ади м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, главами
ƒонецькоњ, Ћьв≥вськоњ обласних та ињвськоњ м≥ськоњ державних адм≥н≥страц≥й,
кер≥вниками орган≥в управл≥нн¤ осв≥тою, у кожн≥й адм≥н≥стративно-територ≥альн≥й
одиниц≥ прот¤гом 1 дн¤ в≥дв≥дати 1-2 загальноосв≥тн≥х навчальних заклади та
м≥сцев≥ в≥дд≥ли осв≥ти, ¤кому вони п≥дпор¤дкован≥, а також зустр≥тис¤ з
представниками громадських орган≥зац≥й.
ѕроектом плану заход≥в щодо забезпеченн¤ в≥зиту . ¬оллЇбека, розробленим ћ«— ”крањни, п≥дготовку проведенн¤
¬ерховним ком≥саром ќЅ—™ у справах нац≥ональних меншин досл≥дженн¤ забезпеченн¤
осв≥тн≥х прав етн≥чних рос≥¤н в адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниц¤х крањни,
п≥дготовку обТЇкт≥в, ¤к≥ будуть в≥дв≥дуватис¤ за програмою перебуванн¤
делегац≥њ, забезпеченн¤ автотранспортом у м≥стах ƒонецьку, Ћьвов≥, —≥мферопол≥
передбачаЇтьс¤ покласти на –аду м≥н≥стр≥в јвтономноњ –еспубл≥ки рим, ƒонецьку
та Ћьв≥вську обласн≥ державн≥ адм≥н≥страц≥њ.
ѕро остаточн≥ дати в≥зиту ¬ерховного ком≥сара ќЅ—™,
проведенн¤ досл≥дженн¤ та затвердженн¤ аб≥нетом ћ≥н≥стр≥в ”крањни в≥дпов≥дного
плану заход≥в ≥нформуватимемо додатково.
” звТ¤зку з викладеним просимо забезпечити фахову
п≥дготовку зустр≥чей ¬ерховного ком≥сара ќЅ—™ з представниками м≥сцевоњ влади,
орган≥в управл≥нн¤ осв≥тою, навчальних заклад≥в ≥ громадських обТЇднань в
адм≥н≥стративно-територ≥альних одиниц¤х, високий р≥вень орган≥зац≥њ в≥зиту
¬ерховного ком≥сара та його сп≥вроб≥тник≥в; до 9 кв≥тн¤ над≥слати проект
програми перебуванн¤ делегац≥њ ¬ерховного ком≥сара† в адм≥н≥стративно-територ≥альн≥й одиниц≥
(електронною поштою на адресу y_kononenko@mon.gov.ua).
” випадку виникненн¤ питань, повТ¤заних з проведенн¤м
досл≥дженн¤, просимо звертатис¤ за тел. 486-15-22 ( ононенко ёр≥й √ригорович, ошк≥на ∆анна ќлекс≥њвна).
ƒодаток: зазначене на 4
арк.
«аступник ћ≥н≥стра††††††††††††† †††††††††††††††††††††††††††††††††††††† ѕ.Ѕ. ѕол¤нський
ононенко ё.√.
486-15-22
јЌ ≈“ј ƒЋя ƒќ—Ћ≤ƒ∆≈ЌЌя —»“”ј÷≤ѓ ¬ √јЋ”«≤ ќ—¬≤“»
–ќ—≤…—№ ќѓ ћ≈ЌЎ»Ќ» ¬ ” –јѓЌ≤
¬≈–’ќ¬Ќќ√ќ ќћ≤—ј–ј
« ѕ»“јЌ№ Ќј÷≤ќЌјЋ№Ќ»’ ћ≈ЌЎ»Ќ ќЅ—™
1. ƒецентрал≥зац≥¤ та участь в осв≥тн≥й пол≥тиц≥
1.1. якою м≥рою ”крањна створюЇ умови дл¤ ≥нститут≥в, що представл¤ють нац≥ональн≥ меншини, про ¤к≥ йде мова, повноц≥нно брати участь в розробц≥ та впровадженн≥ пол≥тики та програм, що стосуютьс¤ осв≥ти меншин?
1.2. як≥ повноваженн¤ мають рег≥ональн≥ та м≥сцев≥ органи влади щодо осв≥ти меншин?
1.3. якою м≥рою орган≥зац≥њ, що представл¤ють ≥нтереси меншин, беруть участь у процес≥ формуванн¤ осв≥тньоњ пол≥тики? як≥ орган≥зац≥њ беруть активну участь на рег≥ональному та м≥сцевому р≥вн≥? як рег≥ональн≥ та м≥сцев≥ органи влади спри¤ють участ≥ з боку меншин?
1.4. як ”крањна заохочуЇ залученн¤ батьк≥в та надаЇ њм виб≥р в систем≥ осв≥ти на м≥сцевому р≥вн≥?
1.5. ≤нша доречна ≥нформац≥¤ (включаючи можлив≥ скарги з боку представник≥в нац≥ональних меншин).
2. ƒержавн≥ та приватн≥ осв≥тн≥ заклади
2.1. „и мають право особи, що належать до нац≥ональних меншин, засновувати власн≥ приватн≥ осв≥тн≥ заклади та управл¤ти ними, включаючи школи, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ мовою меншини, а також вищ≥ навчальн≥ заклади? якщо так, то ¤к≥ приватн≥ навчальн≥ заклади ≥снують?
2.2. „и отримують приватн≥ навчальн≥ заклади державне ф≥нансуванн¤ та ¤кою м≥рою?
2.3. ≤нша доречна ≥нформац≥¤.
3. ќсв≥та меншин на початковому та середньому р≥вн¤х
3.1 .а: „и ≥снують в ”крањн≥ школи, в ¤ких ввесь навчальний матер≥ал викладаЇтьс¤ рос≥йською мовою?
b: як в цих школах викладаЇтьс¤ державна мова? „и отримують учн≥ таких шк≥л знанн¤ державноњ мови в обс¤з≥, необх≥дному дл¤ њх повноњ ≥нтеграц≥њ в сусп≥льство загалом?
3.2. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.1.а: —к≥льки ≥снуЇ шк≥л з рос≥йською мовою навчанн¤ в ”крањн≥, ск≥льки в них навчаЇтьс¤ учн≥в та де вони знаход¤тьс¤? яка частина учн≥в в≥дносно до загальноњ к≥лькост≥ учн≥в, що належать до в≥дпов≥дноњ меншини, в≥дв≥дуЇ ц≥ школи?
3.3. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.1 .а: як≥ тенденц≥њ спостер≥гаютьс¤ щодо к≥лькост≥ таких шк≥л, починаючи з 1992 року: зростанн¤, зменшенн¤ чи збереженн¤ њх к≥лькост≥ на попередньому р≥вн≥? як≥ причини цих тенденц≥й?
3.4. яка процедура поданн¤ за¤вки на в≥дкритт¤ школи, в ¤к≥й навчанн¤ проводитьс¤ мовою меншини?
3.5. —к≥льки потр≥бно ≥ндив≥дуальних за¤в батьк≥в, дл¤ того щоб було в≥дкрито школу, в ¤к≥й весь навчальний матер≥ал викладаЇтьс¤ мовою меншини?
3.6. „и доступн≥ статистичн≥ дан≥ про к≥льк≥сть прохань, що њх щор≥чно отримують в≥дпов≥дн≥ органи влади, про в≥дкритт¤ шк≥л, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ мовою меншини, а також ск≥льки под≥бних прохань задовольн¤ютьс¤/в≥дхил¤ютьс¤?
3.7. „и провод¤ть органи державноњ чи м≥сцевоњ/рег≥ональноњ влади роз'¤снювальн≥ кампан≥њ в м≥сц¤х компактного проживанн¤ меншин про њх право на навчанн¤ р≥дною мовою?
3.8. „и ≥снують в ”крањн≥ школи, в ¤ких рос≥йська мова та культура викладаютьс¤ ¤к предмет?
3.9. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.8.: яка к≥льк≥сть годин в≥дводитьс¤ на ц≥ уроки? —к≥льки учн≥в ≥з числа представник≥в в≥дпов≥дноњ меншини в≥дв≥дують так≥ школи (абсолютне число та в≥дносна к≥льк≥сть)? як можна оц≥нити знанн¤ мови меншини, отриман≥ в рамках таких урок≥в?
3.10. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.8.: ”роки провод¤тьс¤ спец≥ально п≥дготованими вчител¤ми, чи вчител¤ми, ¤к≥ також викладають ≥нш≥ предмети? ¬чител≥ належать до нац≥ональноњ меншини, чи/або отримали спец≥альну квал≥ф≥кац≥ю?
3.11. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.8.: „и ≥снуЇ спец≥альний навчальний план дл¤ урок≥в мови меншини?
3.12. яка процедура поданн¤ за¤вки на в≥дкритт¤ школи чи класу ≥з вивченн¤м мови меншини?†††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††
3.13. „и провод¤ть органи державноњ чи м≥сцевоњ/рег≥ональноњ влад膆†††††††††††
роз'¤снювальн≥ кампан≥њ в м≥сц¤х компактного проживанн¤ меншин про њх право на вивченн¤ своЇњ мови в школах?
3.14. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на запитанн¤ 3.1. та/або 3.8.: „и забезпечен≥ школи, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ рос≥йською мовою, або ¤к≥ викладають рос≥йську мову ¤к предмет, належним чином п≥дручниками?
3.15. яка ур¤дова/приватна установа в≥дпов≥даЇ за виробництво п≥дручник≥в мовою меншини? ѕроцес виробництва п≥дручник≥в мовою меншини централ≥зований чи розсереджений?
3.16. „и ≥снуЇ р≥зниц¤ в ц≥н≥ м≥ж п≥дручниками мовою меншини та п≥дручниками мовою б≥льшост≥? ѕ≥дручники дл¤ д≥тей, що належать до нац≥ональноњ меншини, надаютьс¤ безкоштовно, в тимчасове користуванн¤ чи Ї платними?
3.17. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.1. та/або 3.8.: „и забезпечен≥ б≥бл≥отеки в школах, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ рос≥йською мовою, або ¤к≥ викладають рос≥йську мову ¤к предмет, належним чином л≥тературою ц≥Їю мовою?
3.18. „и ≥снують школи, в ¤ких навчальний матер≥ал викладаЇтьс¤ ¤к рос≥йською, так ≥ украњнською мовами (б≥л≥нгвальн≥ школи)?
3.19. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.18.: —к≥льки таких шк≥л ≥снуЇ? яка частина навчального матер≥алу викладаЇтьс¤ мовою меншини? —к≥льки учн≥в ≥з числа представник≥в в≥дпов≥дноњ меншини в≥дв≥дують так≥ школи (абсолютне число та в≥дносна к≥льк≥сть)?
3.20. „и надаЇтьс¤ осв≥та мовою меншини у форм≥ регул¤рних позакласних зан¤ть (особливо дл¤ представник≥в нац≥ональноњ меншини, що проживають не компактно)?
3.21. яку частину навчального матер≥алу загальних та/або шк≥л меншин складаЇ викладанн¤ ≥стор≥њ, культури та традиц≥й в≥дпов≥дноњ меншини?
3.22. „и ≥снують педагог≥чн≥ коледж≥/≥нститути/ун≥верситети, що готують майбутн≥х вчител≥в дл¤ шк≥л, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ мовою меншини?
3.23. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.22.: „и готують так≥ вищ≥ навчальн≥ заклади вчител≥в мови та л≥тератури, чи також вчител≥в природничих та соц≥альних наук?
3.24. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.22.: „и надаЇ держава стипенд≥њ на навчанн¤ дл¤ здобутт¤ педагог≥чного ступеню, що даЇ можлив≥сть стати вчителем в школ≥, в ¤к≥й навчанн¤ проводитьс¤ мовою меншини?
3.25. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.22.: —к≥льки становить плата за навчанн¤ за програмами п≥дготовки вчител≥в дл¤ шк≥л, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ мовою меншини?
3.26. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.22.: —к≥льки студент≥в щор≥чно вступають на навчанн¤ за такими програмами та ск≥льки студент≥в його зак≥нчують?
3.27. „и спостер≥гаЇте ¬и нестачу вчител≥в мовою меншини? якщо так, ¤к≥ зусилл¤ ¬и плануЇте спр¤мувати на њњ подоланн¤?
3.28. „и ≥снують спец≥альн≥ установи або курси на нац≥ональному чи рег≥ональному/м≥сцевому р≥вн≥, що пропонують п≥дготовку дл¤ вчител≥в мовою меншини без в≥дриву в≥д педагог≥чноњ д≥¤льност≥?
3.29. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.28.: « ¤кою пер≥одичн≥стю проводитьс¤ така п≥дготовка?
3.30. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 3.28.: ѕ≥дготовка проводитьс¤ безкоштовно чи на платн≥й основ≥?
3.31. ≤нша доречна ≥нформац≥¤ (включаючи можлив≥ скарги з боку представник≥в нац≥ональних меншин).
4. ќсв≥та меншин у профес≥йних школах
4.1. „и ≥снують в ”крањн≥ профес≥йн≥ школи, в ¤ких навчанн¤ проводитьс¤ рос≥йською мовою?
4.2. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 4.1.: —к≥льки таких шк≥л ≥снуЇ ≥ де вони знаход¤тьс¤? —к≥льки учн≥в ≥з числа представник≥в в≥дпов≥дноњ меншини в≥дв≥дують так≥ школи (абсолютне число та в≥дносна к≥льк≥сть)?
4.3. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 4.1.: як≥ тенденц≥њ спостер≥гаютьс¤ щодо к≥лькост≥ таких шк≥л починаючи з 1992 року: зростанн¤, зменшенн¤ чи збереженн¤ њх к≥лькост≥ на попередньому р≥вн≥?
5. ќсв≥та меншин на вищому р≥вн≥
5.1. „и ≥снують в ”крањн≥ можливост≥ здобутт¤ вищоњ осв≥ти рос≥йською мовою?
5.2. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.1.: яка ≥снуЇ правова база дл¤ вищоњ осв≥ти мовою меншини? —к≥льки ≥снуЇ вищих навчальних заклад≥в, що пропонують програми мовою меншини дл¤ здобутт¤ диплому про вищу осв≥ту;
¤кий проф≥ль цих учбових заклад≥в (наприклад, гуман≥тарн≥, соц≥альн≥ та/чи природнич≥ науки) та де вони знаход¤тьс¤? —к≥льки студент≥в ≥з числа представник≥в в≥дпов≥дноњ меншини в≥дв≥дують так≥ навчальн≥ заклади (абсолютне число та в≥дносна к≥льк≥сть)?
5.3. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.1.: як≥ тенденц≥њ спостер≥гаютьс¤ щодо к≥лькост≥ таких учбових заклад≥в починаючи з 1992 року: зростанн¤, зменшенн¤ чи збереженн¤ њх к≥лькост≥ на попередньому р≥вн≥?
5.4. „и можуть особи, що належать до нац≥ональних меншин, засновувати власн≥ приватн≥ учбов≥ заклади на вищому р≥вн≥?
5.5. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.4.: яка процедура заснуванн¤ таких заклад≥в та ск≥льки њх ≥снуЇ на сьогодн≥шн≥й день?
5.6. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.4.: —к≥льки становить плата за реЇстрац≥ю та ¤ка тривал≥сть процесу розгл¤ду за¤вки?
5.7. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.4.: „и ≥снують обмеженн¤ на використанн¤ мови меншини в приватних навчальних закладах?
5.8. „и дозвол¤Їтьс¤ в ”крањн≥ функц≥онувати та проводити навчанн¤ за програми, що передбачають присвоЇнн¤ академ≥чних ступен≥в, ф≥л≥алам ≥ноземних ун≥верситет≥в?
5.9. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.8.: яка процедура створенн¤ под≥бних заклад≥в та ск≥льки њх ≥снуЇ на сьогодн≥шн≥й день?
5.10. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.8.: яка передбачена плата за реЇстрац≥ю та ск≥льки часу триваЇ процес розгл¤ду за¤вки?
5.11. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 5.8.: „и ≥снують обмеженн¤ дл¤ використанн¤ мови меншини в таких закладах?
5.12. ≤нша доречна ≥нформац≥¤ (включаючи можлив≥ скарги з боку представник≥в нац≥ональних меншин).
6. –озробка навчальних план≥в
6.1. „и заохочуютьс¤ представники б≥льшост≥ вивчати мову рос≥йськоњ меншини?
6.2. „и розробл¤Їтьс¤ зм≥ст навчальних план≥в, що стосуЇтьс¤ нац≥ональних меншин, за активноњ участ≥ орган≥зац≥й, ¤к≥ представл¤ють ≥нтереси рос≥йськоњ меншини?
6.3. як проводитьс¤ в≥дб≥р та п≥дготовка автор≥в п≥дручник≥в мовою меншини?
6.4. „и ≥снують центри дл¤ розробки та оц≥нки навчальних план≥в осв≥ти мовою меншини?
6.5. ≤нша доречна ≥нформац≥¤ (включаючи можлив≥ скарги з боку представник≥в нац≥ональних меншин).
7. ћ≥ждержавне сп≥вроб≥тництво
7.1. „и визнаЇ ”крањна педагог≥чн≥ ступен≥, отриман≥ в –ос≥њ?
7.2. ” випадку негативноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 7.1.: яка процедура отриманн¤ визнанн¤, ¤к довго вона триваЇ та ¤ку плату передбачаЇ?
7.3. „и обговорюють –ос≥¤ та ”крањна через двосторонн≥ механ≥зми висв≥тленн¤ сп≥рних географ≥чних чи ≥сторичних аспект≥в у в≥дпов≥дних навчальних планах?
7.4. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 7.3.: „и вдалос¤ дос¤гнути порозум≥нн¤, ¤ке було б п≥зн≥ше внесено до навчального плану?
7.5. „и орган≥зовують –ос≥¤ та ”крањна обм≥н студентами та викладацьким складом?
7.6. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 7.5.: « ¤кою пер≥одичн≥стю провод¤тьс¤ так≥ обм≥ни та ск≥льки студент≥в/викладач≥в зад≥¤н≥ в них?
7.7. ” випадку позитивноњ в≥дпов≥д≥ на питанн¤ 7.5.: „и покривають под≥бн≥ обм≥ни прикордонн≥ рег≥они та рег≥они, де проживаЇ значна к≥льк≥сть представник≥в нац≥ональних меншин?